fredag 7 maj 2010

Taxichauffören var orolig för in granne...

Grannen hade blivit utförsäkrad av Försäkringskassan.
- Varför säger du utförsäkrad och inte omförsäkrad, frågade jag? Han är väl överförd till arbetsförmedlingen? Till introduktionsprogrammet?
- De skickade honom till arbetsförmedlingen, sade chauffören..
Men dit vill han ju inte.
- Vad är det för fel på honom, frågade jag?
- Ryggen. Och så tittar han lite för djupt i glaset också. Så frun stack. Nu är han orolig för hyran. Det räcker ju med att han blir efter med hyran i två månader så åker han ut.
- Hur länge har han varit sjukskriven?
- Fem år.
- Om sjukskrivningen inte har gjort någon nytta på fem år så lär den inte göra det i fortsättningen heller, sade jag.
Vad hade han för jobb dessförinnan?
- På posten.
- Det är väl bra att Försäkringskassan tar tag i honom och ger honom stöd att komma tillbaka, sade jag.
- Ja han var där, på arbetsförmedlingen, men det ledde ingen vart.
Jag har sagt att han kan komma och arbeta med mig, på Taxi Stockholm. Men det vill han inte. Det är inte fint nog.

Min reflektion är att räddningen för många sjuka, som inte är allvarligt sjuka, är att de omförsäkras till Arbetsförmedlingen. Att man mera börjar intressera sig för vad de har för möjligheter än att ge dem fortsatt försörjning och ett fortsatt miserabelt liv. Vem tror på människan? Den som vill ha honom tillbaka, eller den som vill betala för att han ska hålla sig hemma?

4 kommentarer:

  1. "- Om sjukskrivningen inte har gjort någon nytta på fem år så lär den inte göra det i fortsättningen heller, sade jag. "
    Vad för nytta? Sjukförsäkringen är till för att man ska klara sin ersättning när man är sjuk. Om han är sjuk till den grad att han ej kan arbeta så spelar det väl ingen roll om han får sjukförsäkring i 1 månad eller 20 år? Tiden är oväsentlig, tillståndet är det viktiga. En förstörd rygg kan tex i en del fall tränas eller opereras till ett rimligt tillstånd, men ibland blir det aldrig bra på en nivå att man kan leva ett normalt liv. Du resonerar som du aldrig sett verkligheten. "Vem tror på människan?" Inte ni iaf då ert svar normalt är att dra in dennes ersättning utan att knappt ens låta deras läkare få ha en åsikt. Från en som jobbat i hela sitt liv men kan se på sin omvärld med medmänsklighet.

    SvaraRadera
  2. Jag vet inte om det här är en seriös blogg eller en skämtblogg, men såklart så måste man fortsätta vara sjukförsäkrad även om sjukdomen är kronisk. Sjukförsäkringen är inte till enbart för de som blir friska och är inte på något sätt avsedd att i sig vara läkande eller botande.

    Utan den ska finnas där när man är sjuk, oavsett man blir frisk eller ej.

    Herregud alltså, jag fattar inte om hela den här bloggen är ett skämt där man driver med allianspolitiken genom att dra otäcka paralleller, men det ser ju konstigt nog ut som att det skulle vara en seriös blogg ändå? Konstiga åsikter och ännu konstigare slutsatser i så fall.

    SvaraRadera
  3. Det sjuka (ha ha) är att det här nog inte är en skämtblogg då det finns inlägg skrivna så tidigt som April förra året.

    Det är hemskt att en ledamot i socialförsäkringsutskottet har en sådan misstroende bild av sina medmänniskor. Extra tragiskt blir det när man märker att Helena Riviere helt verkar ha missförstått vad en sjukförsäkring är till för...

    SvaraRadera
  4. Det är ju väl att du så här lite mer erkänner vad det är som har styrt era beslut. Det handlar helt enkelt om att ni tror att de sjuka inte är sjuka. Du borde själv få träffa några av de som slängts ut i ovisshet. De jag träffat som socialsekreterare och nu står utan försörjning.

    Det är inte fel av utreda vad som kan göras för den som gått sjuk länge. Men genom att inte låta sjuka människor vara kvar i sjukförsäkringen under tiden visar ni vilken människosyn som verkligen präglat besluten.

    Om jag hade sett slutresultaten av "Ättestupan" hade jag skämts för vad jag genomfört.

    SvaraRadera